top of page

Bijeenkomst Narratieve Zorglogica,

Op de bijeenkomst Narratieve Zorglogica, een project van Vilans, Consortium Beroepsonderwijs en verschillende zorgorganisatie, van 9 februari presenteerde het Consortium Beroepsonderwijs het Didactisch Elektronisch Patiëntendossier (DEPD). Tijdens de presentatie werden de deelnemers geïnformeerd over de functies en het doel van het Didactisch EPD, dat specifiek is ontwikkeld voor educatieve doeleinden binnen de zorgsector.

Het Didactisch EPD is ontworpen als een leerinstrument om studenten in de zorg op een realistische en interactieve manier te laten kennismaken met het documenteren en analyseren van zorgcases. Het biedt een virtuele omgeving waarin studenten kunnen oefenen met het registreren van patiënt/cliëntgegevens, het opstellen van behandelplannen en het reflecteren op hun beslissingen.


Een interessant aspect van de presentatie was de discussie die ontstond over de integratie van narratieve elementen uit de praktijk in het Didactisch EPD. Verschillende deelnemers vroegen zich af of het mogelijk zou zijn om de verhalen en ervaringen van zorgprofessionals en patiënten/cliënten te verwerken in het Didactisch EPD, om zo een meer realistische en empathische leeromgeving te creëren.


 

Meer weten over het verhaal als kwaliteitsinstrument klik hier.

 

De vraag naar de toepasbaarheid van narratieve elementen in het Didactisch EPD werd met enthousiasme ontvangen door het Consortium Beroepsonderwijs. Ze benadrukten dat het integreren van praktijkverhalen niet alleen de authenticiteit van het leermateriaal zou versterken, maar ook de studenten zou helpen om een dieper begrip te ontwikkelen van de menselijke aspecten van de zorg.


Het gesprek leidde tot een levendig gesprek over de mogelijkheden en uitdagingen van het opnemen van narratieve elementen in het Didactisch EPD, waarbij verschillende suggesties werden gedaan voor hoe dit op een effectieve manier zou kunnen worden gerealiseerd. Het Consortium Beroepsonderwijs wil de input van de deelnemers meenemen in de verdere ontwikkeling van het Didactisch EPD, met als doel om een nog meer innovatief en inclusief leerinstrument te creëren dat recht doet aan de rijke diversiteit van ervaringen in de zorgpraktijk.




bottom of page