top of page

Didactisch EPD inzetten voor onderwijsvernieuwing

Tijdens de onlangs gehouden workshop over het Didactisch Elektronisch Patiëntendossier (DEPD) kwamen docenten van verschillende locaties van Curio bijeen om de mogelijkheden van dit innovatieve systeem te verkennen. De algemene stemming was opmerkelijk positief, met veel docenten die hun enthousiasme uitten over de veelzijdigheid en de praktische toepasbaarheid van het Didactisch EPD binnen hun onderwijsprogramma's.


De docenten waren vooral te spreken over hoe het Didactisch EPD kan worden ingezet om de onderwijsvernieuwing binnen het nieuwe curriculum van de opleiding Verpleegkunde te ondersteunen. Ze benadrukten dat het Didactisch EPD de mogelijkheid biedt om realistische patiëntscenario's te simuleren, wat essentieel is voor de ontwikkeling van praktische vaardigheden bij de studenten. De interactieve aard van het Didactisch EPD maakt het mogelijk voor studenten om een diepgaand inzicht te krijgen in patiëntendossiers, diagnosestelling, en behandelplannen, waardoor ze beter voorbereid zijn op de complexiteiten van de hedendaagse gezondheidszorg.




Een ander belangrijk aspect dat werd benadrukt, is de flexibiliteit van het Didactisch EPD. Docenten kunnen het systeem aanpassen aan de specifieke behoeften van hun studenten en het curriculum, wat zorgt voor een gepersonaliseerde leerervaring. Dit wordt als cruciaal beschouwd voor het bevorderen van een dieper begrip en het stimuleren van kritisch denken bij de studenten.


De mogelijkheid om het Didactisch EPD te integreren met andere technologische hulpmiddelen en platforms werd ook positief ontvangen. Docenten zien potentieel in het combineren van het DEPd met bijvoorbeeld virtuele realiteit (VR) om nog immersievere leerervaringen te creëren. Dit soort innovatieve benaderingen kan de betrokkenheid van studenten verhogen en hen voorzien van de vaardigheden die nodig zijn om te slagen in een steeds veranderende zorgomgeving.


Samenvattend, de workshop over het Didactisch Elektronisch Patiëntendossier (DEPD) bij Curio was een succes. De deelnemende docenten zijn optimistisch over de toepassing ervan binnen het vernieuwde curriculum van de opleiding Verpleegkunde. Het Didactisch EPD wordt gezien als een waardevolle tool die niet alleen de leerervaring van studenten kan verrijken maar ook hun voorbereiding op de beroepspraktijk kan verbeteren.


bottom of page