top of page

MBO Utrecht start met didactisch EPD voor de Opleidingen Verpleegkunde en Verzorgende IG


MBO Utrecht heeft een stap gezet in het moderniseren van haar opleidingen Verpleegkunde en Verzorgende IG door de introductie van het Didactisch Elektronisch Patiëntendossier (DEPD). Dit Didactisch EPD werd toegelicht tijdens een speciale training voor docenten, waar het enthousiasme groot was. Het Didactisch EPD is een verrijking voor het lesgegeven als docent, maar ook in hoe studenten de praktische vaardigheden van hun toekomstige beroepen leren.



Brug tussen theorie en praktijk

Het Didactisch EPD wordt gezien als een cruciale ontwikkeling in het onderwijsaanbod van MBO Utrecht. “Dit systeem brengt de praktijk echt de klas in. Het stelt ons in staat om theorie direct toe te passen in levensechte scenario’s, wat het leerproces aanzienlijk verrijkt," aldus een van de docenten tijdens de training.


Vernieuwing en motivatie door technologie

Het Didactisch EPD is niet alleen een tool om de praktijk naar het klaslokaal te brengen, maar het is ook een innovatieve manier om studenten te motiveren. Met behulp van dit systeem kunnen leerlingen interactief leren, waarbij ze direct feedback krijgen en hun vaardigheden in veilige, gecontroleerde omgevingen kunnen oefenen. “Het gebruik van het Didactisch EPD maakt de lessen niet alleen interactiever en leuker, maar het inspireert de studenten ook om actiever deel te nemen en zelf op onderzoek uit te gaan,” vertelt een enthousiaste docent.


Kansrijk voor de toekomst

De implementatie van het Didactisch EPD biedt talloze kansen voor zowel studenten als docenten. Docenten hebben nu de middelen in handen om lessen zo in te richten dat ze maximaal aansluiten bij de behoeften van de studenten en de vereisten van de moderne zorgsector. Voor studenten opent het gebruik van het EPD deuren naar een leerervaring die niet alleen meer betrokken, maar ook meer op maat is. Het vooruitzicht om met patiëntengegevens te werken, zelfs in een gesimuleerde omgeving, biedt een unieke voorbereiding op de uitdagingen van de gezondheidszorg.


Tot slot

Met de introductie van het Didactisch EPD zet MBO Utrecht een stap vooruit in het opleiden van toekomstige verpleegkundigen en verzorgenden. Het Didactisch EPD illustreert een krachtige verbinding tussen technologische innovatie en onderwijsvernieuwing, waarbij het zowel als didactisch hulpmiddel dient als een bron van motivatie voor de studenten. De positieve ontvangst en de veelbelovende start suggereren dat dit slechts het begin is van een nieuwe, meer interactieve en effectieve manier van leren in de zorgonderwijs.

bottom of page